Norbert Bayer | 白宁瑞

Lori Waxman of 60 WRD/MIN ART CRITIC reviews catalogue «KNOW MORE» at documenta (13)

Art, Photography, Print

Keine Kommentare


Share this post

Catalogue «KNOW MORE» by Norbert Bayer

Lori Waxman who is participating in dOCUMENTA (13) with her project 60 wrd/min art critic wrote a review of my artist publication «KNOW MORE» – Thank you very much for choosing me, Lori!

“Know More” is the name of an artist book by Norbert Bayer. Know What? No More? It reads like a Surrealist novel minus the text, which is to say it does not read like a novel exactly but like a mysterious fictionalization of life, or like an unveiling of the wondrous qualities that life actually has — if you are able to access them. A series of photographs present an odd succession of images that compel one to string them together in a sort of rhyme: plant fronds, feathered metallic ground, the edge of nothingness, the edge of a cornice, a battered coffee table, the people at the party… plants in a window, plants in a market…a curtain curled up with its shadow, two bananas spooning, a pair of shoes with their tongues hanging out. From beginning to end, each image is framed in Masonic mystery by a diamond that seems to zero in on something. But on what? And why? It’s a game Bayer has played himself, and each viewer must play it in turn, uniquely. It will never end the same way twice.

Lori Waxman 6/9/12 3:52 PM

Official Translation by dOCUMENTA (13)

„Know More“ lautet der Titel eines Künstlerbuches von Norbert Bayer. Know what? No more? Das liest sich wie eine surrealistische Erzählung ohne Text, was heißt, dass es sich tatsächlich nicht wie eine Roman lesen lässt, aber wie eine geheimnisvolle Fiktionalisierung des Lebens oder wie die Entschleierung der wundersamen Qualitäten, die das Leben in Wirklichkeit besitzt – wenn man dazu in der Lage ist, ihnen teilhaftig zu werden. Eine Reihe von fotografischen Abbildungen konfrontiert mit einer seltsamen Abfolge, die uns dazu anhält, die Bilder in einer Art Reimform miteinander zu verbinden: Pflanzenwedel, gefiederter metallischer Boden, der Rand des Nichts, die Kante einer Mauerbrüstung, ein zerschlagener Kaffeehaustisch, Menschen auf einer Party… Pflanzen in einem Fenster, Pflanzen auf einem Markt… ein Vorhang, der sich in seinem eigenen Schatten zusammenrollt, zwei Bananen in Löffelstellung, ein Paar Schuhe, denen die Zungen heraushängen. Von Anfang bis Ende ist jedes Bild von einem freimaurerischen Geheimnis umfangen, das sich als Diamant präsentiert und auf etwas hinweisen will. Doch auf was? Und warum? Es ist ein Spiel, das Bayer selbst gespielt hat und das nun jeder Betrachter ebenso für sich spielen muss. Niemals wird es zweimal dasselbe Ende finden.

Lori Waxman 09.06.12 15:52 Uhr

Lori Waxman 60 WRD/MIN ART CRITIC documenta (13)
Lori Waxman writing the review of my artist publication

0 Kommentare zu this post
Add your comment